Je eigen webshop starten is makkelijker dan ooit met deze tips!

 Je eigen webshop starten is makkelijker dan ooit met deze tips!

Met een eigen webshop kun je tegenwoordig flink wat omzet behalen. Dit als je jezelf voldoende weet te onderscheiden van de rest. Zorg dat je “unieke” producten aanbiedt. Of producten die veel verkocht worden met een unieke draai hieraan. Je kunt zelfs denken aan zelf gemaakt of ontworpen producten of een eigen label. Er is veel concurrentie op de markt. Toch zijn er heel wat succesvolle webwinkels die zich goed weten te onderscheiden van andere webshops. Juist deze beschikken over succes. Maak eerst een strategisch plan van aanpak en bedenk welke producten jij gaat aanbieden.

Website ontwerpen

Als je een webshop begint start je natuurlijk met een aanspreekbaar design welke visueel aantrekkelijk is. Denk aan teksten, afbeeldingen en duidelijke communicatie. Hoe aantrekkelijker het ontwerp hoe eerder jouw klanten interesse zullen tonen in de producten of diensten die je in de webshop aanbiedt. Je behaald dus meer conversie als je een mooie webshop hebt welke met een goede grafische interface is gecreëerd. Zorg ervoor dat je website design overzichtelijk toont zodat deze makkelijk gebruikt kan worden door bezoekers. Denk aan een productoverzicht, categorieën en een zoekbalkje. Laat zien waar klanten de producten kunnen vinden. Je kunt kant en klare webshop builders gebruiken maar bij een professionele en goedkopere aanpak bouw je jouw design door middel van HTML codes. 

Betrouwbaarheid van je webshop

Er zijn veel betrouwbare webshops maar ook veel oplichters actief op internet. Klanten kunnen soms niet op het eerste oog zien of jouw webshop betrouwbaar is. De klant zal bij twijfel eerder de webshop verlaten. Daarom is het belangrijk jouw klanten te vragen om reviews en beoordelingen achter te laten. Ook een webshop keurmerk helpt goed. Om in aanmerking te komen voor een keurmerk moet jouw webshop namelijk aan een aantal strenge eisen voldoen. Zoals algemene voorwaarden en een retourbeleid. Het keurmerk logo kun je op jouw webshop plaatsen.

Administratie van je webshop

Ook moet je natuurlijk jouw orders verwerken. Je dient hiervoor de boekhouding en administratie op orde te hebben. Beheer inkomsten en uitgaven. Je investeert tenslotte in jouw voorraad. De orders moeten worden verwerkt en er moet een orderbevestiging aan de klant worden gestuurd. Uiteraard laat je de pakketjes dagelijks verzenden. Hieruit komt een verzendbevestiging met track en trace code voor de klant. Voor een webshop kun je kiezen jouw klanten via diverse kanalen te laten betalen. Open een zakelijke rekening waar alle inkomsten op komen. Eventueel open je een aparte rekening voor alle uitgaven. Verder dien je over een KVK nummer te beschikken en je eerst in te schrijven bij de Kamer van koophandel. BTW draag je af en hou je apart. Kortom, het is veel werk maar als het eenmaal loopt kan het heel leuk zijn.

Logistiek

Tot slot ga jij pakketjes verzenden. Je kunt kiezen of de klant verzendkosten betaald of deze in de prijs verwerkt van het product. Hoe lager de verzendkosten, hoe aantrekkelijk het is grotere bestellingen op jouw webshop te plaatsen. Kies een goede logistieke maatschappij als PostNL of DHL parcel onder andere. Verpak pakketten in goede kartonnen verzenddozen en voorzie deze bijvoorbeeld van Dymo labels. Deze labels kunnen onder andere de adres gegevens van de ontvanger bevatten en de gegevens van jouw webshop. Zo een label kan het visitekaartje zijn en plak je op de verzenddoos. Hierop worden dan het adres, logo, link, telefoonnummer en email-adres van jouw webshop vermeld. En een apart label met de adresgegevens van de ontvanger.

admin

Gerelateerd